پاسخ شیعه به ملحدان

این وبلاک فقط در نقد کانالها و سایتهای الحادی افتتاح شده است

پاسخ شیعه به ملحدان

این وبلاک فقط در نقد کانالها و سایتهای الحادی افتتاح شده است

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

قریظه

ایا پسر امام علی محمد حنفیه زنا کرد؟

برداشتی بی اساس از توهین امام باقر به علی ع

بررسی روایات بوسه پیامبر بر حضرت زهرا (س)

علی ع دابه فی الارض است

ماجرای امام حسن و تدلیس کافران

علی(ع) هرگز شراب ننوشید

ایا جنگی بین پیامبر و مردم بحرین رخ داد

شاهان هخامنشی بی اعتماد به پزشکان ایرانی!

ایا فاطمه دختر پیامبر است

امام حسین و ارینب(بررسی کامل)

ایا قلب مرکز تفکر است

ادعای ملحدان مبنی بر تحریف آیات مربوط به ذو القرنین توسط مفسران

مادر امام زمان

منازعه بین علی و فاطمه س ( بررسی جامع)

ازدواج علی با دختر ابوجهل (بررسی جامع)

نا رضایتی حضرت زهرا از ازدواج با علی

منافق و عمل به ظاهر

‼️فتوحات و پاسخی سطحی از سوی اسلام ستیزان

بررسی جامع نقصان عقل بودن زنان

عبدالله بن ابی سرح و بشری بودن قران

ایا همه زنان شر هستند

اعتبار کتب تاریخی

ایرانیان چگونه اسلام اوردند

کثیر المطلاق بودن امام حسن

سگ بازی امام حسین

قیاس بین جنگ عاشورائیان ونبرد بدر وخیبر

خورشید پرستی ایرانیان

تصاحب امام حسین از کاروان یزید

غیرتمندی امام نسبت به صیغه خویشان

معاندین در استنادی به کتب اهل تسنن، علی ع  به همراه  جمعی از صحابه را متهم  به نوشیدن شراب کردند و  اینکه با حالت مستی به نماز ایستادند  و علی ع ایاتی از سوره کافرون را به غلط تلاوت نمود و پس از ان خداوند برای انکه دیگر کسی با حالت مستی نماز قیام نکند این ایه یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُکارى‏ حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ  را نازل نمود.


✔️اما جواب به این شبهه بسیار ساده تر از چیزی است که ملحدین بیان نمودند :
فرضا این ایه قران در شان علی ع و همراهان او نازل شد  اما باز هم هیچ منقصتی بر ایشان وارد نیست زیرا ایات و حرمت خمر به زعم  اهل تسنن بصورت تدریجی بیان شد و حکم حرمت قطعی خمر را بعد از جنگ احد (3 ه.ق)یا سال 6 هجری میدانند و حتی ایه در شان ایشان را هم فقط نهی از نماز در حال مستی میدانند  و هیچ دلالتی بر حرمت خمر ندارد به همین دلیل اگر  شرابی هم خورده باشند هیچ گونه کار حرامی  مرتکب نشدند و طبیعتا اهل سنت علی ع را نه معصوم میداند ونه دارای علم به مضرات بلکه فقط ایشان را خلیفه راشدین بر شمرد.
 
📚 زاد المسیر فى علم التفسیر، ج‏1، ص: 408
📚 جامع البیان فى تفسیر القرآن، ج‏5، ص: 62

 و در خود حدیث هم بیان شده که قبل از اینکه حرمت خمر صادر شود ان را نوشیدند.

عن مسدد قال: أخبرنا یحیى، عن سفیان، قال: أخبرنا عطاء بن السائب، عن أبی عبد الرحمن السُلمیّ، عن علی بن أبی طالب : أن رجلا من الأنصار دعاه وعبد الرحمن بن عوف، فسقاهما {قبل أن تحرّم الخمر}، فأمهم علی فی المغرب وقرأ: (قل یاأیها الکافرون) فخلط فیها، فنزلت: (لا تقربوا الصلاة وأنتم سکارى حتى تعلموا ما تقولون).

📚سنن ابی داوود ج2 ص188

اما اشکالاتی بر این روایات است که قابل توجه است:
بنا بر نظر مشهور فقهای شیعه حرمت خمردر ایه 219 سوره بقره  ({قل فیهما اثم }که نزول ان قبل از ایه {انتم سکاری}است) بصورت دفعی  صادر شد و ایات دیگر فقط اسیب  وخسرانی که خمر به بار دارد و تاکید  دوباره بر دوری مردم  بنا بر انچه که  عادت به خمر کرده بودند  بازگو شده است بر این اساس روایت  با انچه که شیعه در فقه خود دارد  در تضاد است .


📚الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏6، ص: 406
📚المهذب البارع فی شرح المختصر النافع، ج‌5، ص76
📚التنقیح الرائع لمختصر الشرائع، ج‌4، ص: 367
📚إیضاح الفوائد فی شرح مشکلات القواعد، ج‌4، ص: 511
📚المیزان فى تفسیر القرآن، ج‏4، ص: 361

و حتی در احایث اهل بیت بیان شده که خمر از همان ابتدای خلقت حرام بوده و فقط برای گوشزد مردم بیان شده است:

مَا بَعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ نَبِیّاً قَطُّ إِلَّا وَ فِی عِلْمِ اللَّهِ أَنَّهُ إِذَا أَکْمَلَ دِینَهُ کَانَ فِیهِ تَحْرِیمُ الْخَمْرِ وَ لَمْ تَزَلِ الْخَمْرُ حَرَاما

ترجمه: خداوند هرگز پیامبرى را برنینگیخت، مگر آن که مى‏ دانست که چون دین او را کامل کند، تحریم شرابخوارى نیز در آن است. شراب، همیشه حرام بوده است.

💥و در حدیث دیگر رسول اکرم میفرماید :

أوّل ما نهانی عنه ربّی بعد عبادة الأوثان شرب الخمر و ملاحاة الرّجال‏

ترجمه : پس از بت‏پرستى نخستین چیزى که خدایم مرا از آن نهى کرد شراب خوارى و بدگوئى مردان بیکدیگر است.
 
📚الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏6، ص: 395
📚الأمالی( للصدوق)، النص، ص: 416

اما در نقلی از حسن بصری در کتاب سلیم قیس بیان شده که حضرت علی  هرگز در طول عمرش لب به شراب نگشود که  این مطلب نشان از جعلی بودن روایت اهل سنت  میدهد:

 انّه لم یجر علیه اسم شرک و لا کفر و لا عبادة صنم و لا شرب خمر و علی خیر منهم‏

ترجمه:بر علی  نام شرک و کفر و بت‏پرستى و شراب خوارى بر او جارى نشده است‏

📚کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج‏2، ص: 603

و در حدیثی دیگر حسن بصری میگوید:

 کُنْتُ صَغِیراً قَالَ الْحَسَنُ وَ اللَّهِ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ مَا شَرِبَهَا قَبْلَ تَحْرِیمِهَا وَ لَا سَاعَةً قَط

ترجمه: قسم به خداوند که معبودى جز او وجود ندارد که على(ع) قبل از تحریم و هیچ زمانى, لب به شراب نگشود

📚 مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج‏2، ص: 178

به همین دلیل  یکی از بزرگان اهل تسنن حاکم نیشابوری روایت شراب خواری علی را یکی از دروغ های برامده از خوارج میداند تا چهره گرانمایه ایشان را خدشه دار کنند:

وفی هذا الحدیث فائدة کثیرة وهی ان الخوارجئ تنسب هذا السکر وهذه القراءة إلى أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب دون غیره وقد برأه الله منها فإنه راوی هذا الحدیث .

ترجمه: این حدیث را گر چه بخارى و مسلم نقل نکرده اند, ولى فایده هایى درآن نهفته است; مانند این که خوارج, مستى و قراءت نادرست سوره کافرون را فقط به امیرالمؤمنین على بن ابى طالب(ع) نسبت مى دهند و خداوند وى را مبرّا داشته, زیرا شخص آن حضرت, راوى حدیث است

📚المستدرک حاکم نیشابوری ج2    صفحه 207

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی