❌ دو گونه احادیث در منابع شیعه وارد شده که پیامبر با دختر خود عمل شرم اوری را انجام مینموده که این عمل شرم اور برای هرکسی اتفاق می افتاد قطعا جنایت کار خطاب می شد و این احادیث بدین گونه میباشد:
الف) روایات بوسه پیامبر بر دهان و داخل نمودن زبان در دهان
ب) بوسیدن پیامبر بین سینه و قرار دادن صورت ما بین سینه های
و آخر سر شایعه افکنِ بیچاره گفته است:
آیا اگر در اطراف شما شخصى با دخترش اینکار را بکند براى شما جاى تعجب و تأمل ندارد؟!❌
✅ پاسخ:
⭕️ مسلماً در اسلام دوستی و محبت به فرزندان از طرف پدر و مادر فراوان توصیه شده؛ خصوصاً نسبت به دختران که اهمیت ویژه ای دارند.
اما در این زمینه در اسلام عزیز ضوابطی است که پدر و مادر نباید آنرا فراموش نمایند و آن زمانی است که فرزندان به یک شرائطی از بلوغ برسند؛ که در این موقع عملکرد پدر و مادر باید با قبل آن فرق کند. مانند بوسه پدر بر دهان دختر بالغ رسیده که چنین امری نه تنها در مجامع امروزی ایران دارای مقبولیت نیست بلکه ائمه اطهار هم از این عمل نهی نموده اند:
🖌امام صادق علیه السلام فرمود: بوسیدن دهان سزاوار نیست جز نسبت به همسر یا فرزند خردسال
📚الکافی (ط - الإسلامیة)، ج2، ص: 186
و در حدیثی دیگر پیامبر میفرماید:
🖍 هرگاه فردی از شما بخواهد زنی را که محرم است و به سن قاعدگی (بلوغ) رسیده، ببوسد مثل خواهرش یا عمه هایش یا خاله هایش در اینصورت پیشانی وسر او را ببوسد و از بوسیدن صورت و دهانش خودداری کند.
📚 النوادر (للراوندی)، ص: 19
📚 الجعفریات (الأشعثیات)، ص: 41
📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج73، ص: 42
🔰 کاملاً واضح است که ائمه ای که خداوند آنان را الگوی نمادین بشریت قرار داده، خود باید از هرچه دارای خباثت است دوری نمایند و پیامبری که خود اشرف مخلوقات میباشد و نهی از بوسیدن محارم به بلوغ رسیده میکند، چه طور میتوان قبول کرد که دخترش را وسیله ای برای غرض های شوم قرار داده است؟
آیا واقعا در مورد پدرانمان هم همینطور فکر می کنیم؟
▫️▪️ اما سوال واقعی اینست که آیا پیامبر در زمان بلوغ حضرت زهرا چنین عملی را انجام داده یا نه؟
و آیا چنین گمان پلیدی در مورد پیامبر امکان دارد یا خیر؟
☑️ برای بررسی شبهه به دو صورت جواب داده میشود :
1️⃣ بررسی روایات بوسه پیامبر بر دهان و داخل نمودن زبان در دهان و شرایط آن.
2️⃣ بوسیدن پیامبر بین سینه و قرار دادن صورت ما بین سینه های
1️⃣ بررسی روایات بوسه پیامبر بر دهان و داخل نمودن زبان در دهان
📘 عمدتاً روایاتی که در این موضوع بیان شده از عایشه نقل شده است و از غیر عایشه یعنی دیگر صحابی مانند حذیفه و جابر بن عبدالله و غیره کمتر چنین مضمونی روایت شده است
▪️👈 لکن برای بررسی روایات برای آنکه بهتر نتیجه گیری شود روایات به دو دسته تقسیم میشود:
▫️روایاتی که در شیعه ذکر شده
▫️روایاتی که در اهل سنت ذکر شده
✅ اما روایاتی که در منابع شیعه ذکر شده است:
با بررسی روایاتی که در منابع شیعه ذکر شده تنها دو روایت در شیعه میباشد که سخن از بوسه پیامبر بر دهان و زبان در دهان ذکر شده و در غیر آن دو، فقط صِرف بوسه بیان گشته است که بیان خواهد شد.
✔️ اما اولین روایت:
⭕️ اولین روایت در کتاب اعلام الوری مرحوم طبرسی است که چنین نقل شده:
«وَ رَوَوْا عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ بْنِ هَاشِمٍ فِی تَفْسِیرِ الْقُرْآنِ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع أَنَّهُ قَالَ بَلَغَنَا عَنْ آبَائِنَا أَنَّهُمْ قَالُوا: کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص یُکْثِرُ تَقْبِیلَ فَمِ فَاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ ع إِلَى أَنْ قَالَتْ عَائِشَةُ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَرَاکَ کَثِیراً مَا تُقَبِّلُ فَمَ فَاطِمَةَ وَ تُدْخِلُ لِسَانَکَ فِی فِیهَا قَالَ نَعَمْ یَا عَائِشَةُ إِنَّهُ لَمَّا أُسْرِیَ بِی إِلَى السَّمَاءِ أَدْخَلَنِی جَبْرَئِیلُ الْجَنَّةَ فَأَدْنَانِی مِنْ شَجَرَةِ طُوبَى وَ نَاوَلَنِی مِنْ ثِمَارِهَا تُفَّاحَةً فَأَکَلْتُهَا فَصَارَتْ نُطْفَةً فِی ظَهْرِی فَلَمَّا هَبَطْتُ إِلَى الْأَرْضِ وَاقَعْتُ خَدِیجَةَ فَحَمَلَتْ بِفَاطِمَةَ فَکُلَّمَا اشْتَقْتُ إِلَى الْجَنَّةِ قَبَّلْتُهَا وَ أَدْخَلْتُ لِسَانِی فِی فِیهَا فَأَجِدُ مِنْهَا رِیحَ الْجَنَّةِ وَ أَجِدُ مِنْهَا رَائِحَةَ شَجَرَةِ طُوبَى فَهِیَ إِنْسِیَّةٌ سَمَاوِیَّةٌ»
📙 علی بن ابراهیم در تفسیر خود از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده که آن جناب فرمود:
«از پدران ما رسیده است که:
حضرت رسول دهان زهراء (س) را بسیار میبوسید، یکى از روزها عایشه خدمت پیغمبر عرض کرد:
یا رسول اللَّه من شما را در حالى که دهان زهرا را میبوسیدید و زبان در دهان آن نهادی مشاهده میکردم. حضرت رسول صلى اللَّه علیه و آله فرمودند: آرى همان طور است که مشاهده میکنى، هنگامى که مرا به آسمانها بردند جبرئیل مرا داخل بهشت کرد، چون نزدیک درخت طوبى رسیدیم جبرئیل سیبى از آن درخت برگرفت و به من داد، در اثر خوردن آن سیب نطفه او منعقد شد، پس از اینکه بر زمین مراجعت کردم با خدیجه مواقعه نمودم، و او در این هنگام به فاطمه حامل شد اکنون هر گاه میل بهشت داشته باشم دهان او را مى بوسم، و از دهان وى بوى بهشت و شجره طوبى را استشمام میکنم»
🔰 اما با بررسی دقیقی که انجام شده این روایت مشکلات فراوانی دارد که نمیتوان آنها را انکار کرد:
1️⃣ کتاب اعلام الوری جزء منابع ناقله میباشد یعنی مطالبی که در این کتاب ذکر شده تماما از منابع دیگر که مقدم بر آن است استفاده شده که این روایت هم از این نوع روایات هست؛
👓چنانکه اگر سند روایت خوانده شود چنین آمده:
«👈روَوْا عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ بْنِ هَاشِمٍ فِی تَفْسِیرِ الْقُرْآنِ 👉 عنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع أَنَّهُ قَالَ بَلَغَنَا عَنْ آبَائِنَا أَنَّهُمْ قَالُوا»
✍🏻 یعنی مولف اعلام الوری، این متن را از کتاب تفسیر قمی که مولف آن علی بن ابراهیم است نقل میکند لکن با بررسی روایتی که در کتاب علی بن ابراهیم آمده
👈چیزی ازمضمون؛
▪️بوسه بر دهان{تقبیل الفم}
« حَدَّثَنِی أَبِی عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِیِّ ابْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِی عُبَیْدَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَال کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص یُکْثِرُ 👈تقْبِیلَ فَاطِمَةَ 👉ع فَأَنْکَرَتْ ذَلِکَ عَائِشَةُ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَا عَائِشَةُ إِنِّی لَمَّا أُسْرِیَ بِی إِلَى السَّمَاءِ دَخَلْتُ الْجَنَّةَ فَأَدْنَانِی جَبْرَئِیلُ مِنْ شَجَرَةِ طُوبَى وَ نَاوَلَنِی مِنْ ثِمَارِهَا- فَأَکَلْتُ فَحَوَّلَ اللَّهُ ذَلِکَ مَاءً فِی ظَهْرِی- فَلَمَّا هَبَطْتُ إِلَى الْأَرْضِ وَاقَعْتُ خَدِیجَةَ فَحَمَلَتْ بِفَاطِمَةَ فَمَا قَبَّلْتُهَا قَطُّ- إِلَّا وَجَدْتُ رَائِحَةَ شَجَرَةِ طُوبَى مِنْهَا»
مقایسه بین دو متن:
2️⃣ در هیچ یک از روایات واسنادِ دیگرِ شیعه به نقل عائشه و غیر او، چنین مضمونی
👈🏾( بوسه بر دهان یا زبان در دهان)👉🏿 وارد نشده و فقط صِرف بوسه پیامبر بیان شده بدون آنکه از دهان یا زبان در دهان چیزی ذکر شود. در این مقاله یک نمونه از اسناد را آورده و بقیه آن در آدرس ارجاع داده شده قابل ملاحظه است.
🌱 « الصَّدُوقِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَعْبَدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عُمَرَ عَنْ زَیْدٍ النِّقَابِ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالََ: کَانَ النَّبِیُّ
👈یکْثِرُ تَقْبِیلَ فَاطِمَةَ 👉
فَعَاتَبَتْهُ عَلَى ذَلِکَ عَائِشَةُ فَقَالَتْ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّکَ لَتُکْثِرُ تَقْبِیلَ فَاطِمَة
امام صادق علیه السّلام فرموده:
«پیامبر حضرت فاطمه را خیلى دوست داشت 👈🏾و او را زیاد میبوسید، پس عایشه وى را مورد عتاب قرار مىداد و مىگفت: اى رسول خدا! چرا فاطمه را این همه می بوسى؟ 👉🏿»
📗بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج18، ص315
📙 تفسیر فرات الکوفی، ص: 211
📘 علل الشرائع، ج1، ص: 184
📗 تفسیر العیاشی، ج2، ص212.
✔️ حتی در بعضی از روایات خود عایشه نحوه بوسه آن حضرت را بیان نموده است مانند این روایت:
«وَ رَوَوْا عَنْ عَائِشَةَ أَنَّ فَاطِمَةَ کَانَتْ إِذَا دَخَلَتْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص قَامَ لَهَا مِنْ مَجْلِسِهِ وَ👈 قبَّلَ رَأْسَهَا 👉و أَجْلَسَهَا مَجْلِسَه»
🗞 عایشه گوید:
«هر گاه فاطمه [علیها السّلام] نزد پیامبر خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم مىآمد پیامبر از جاى خود برمى خاست،
👈🏾 سر فاطمه را می بوسید👉🏿 و او را در جاى خود می نشانید»
📒مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج3، ص: 333
... یَا عَلِیُّ إِنِّی قَدْ أَوْصَیْتُ فَاطِمَةَ ابْنَتِی بِأَشْیَاءَ وَ أَمَرْتُهَا أَنْ تُلْقِیَهَا إِلَیْکَ فَأَنْفِذْهَا فَهِیَ الصَّادِقَةُ الصَّدُوقَةُ ثُمَّ ضَمَّهَا إِلَیْهِ وَ قَبَّلَ رَأْسَهَا وَ قَالَ فِدَاکِ أَبُوکِ یَا فَاطِمَة
یا علی همانا زهرا را به چیزهایی وصیت نمودم، و دستور داده ام تا به تو برساند. پس به آن دستورات عمل نمای، چراکه فاطمه راستگوی راستگویان است. سپس (در لحظات آخر عمر) پیامبر فاطمه را در آغوش گرفت و 👈سر او را بوسه زد👉 و فرمود ای فاطمه پدرت به فدایت»
📕بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج22، ص: 491
🔗 و هم چنین در روایات دیگر که پیامبر بوسه بر پیشانی آن حضرت میزنند و حرمتی در زمان بلوغ بین ایشان بوده و منزلت و جایگاه رفیع آن حضرت باعث زیادی محبت پیامبر شده است.
ولی متأسفانه ملحدان و بی خردان اختلالهای خصوصی خود را حمل بر روایت میکنند بدون آنکه کمی دقت به بررسی های تاریخی داشته باشند.
⭕️روایت دوم:
✳️ دومین روایت، روایتی است که در کتاب علل الشرائع مرحوم صدوق ذکر شده است:
عن أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ ع عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّکَ تَلْثَمُ فَاطِمَةَ وَ تَلْتَزِمُهَا وَ تُدْنِیهَا مِنْکَ وَ تَفْعَلُ بِهَا مَا لَا تَفْعَلُهُ بِأَحَدٍ مِنْ بَنَاتِکَ فَقَالَ إِنَّ جَبْرَئِیلَ ع أَتَانِی بِتُفَّاحَةٍ مِنْ تُفَّاحِ الْجَنَّةِ فَأَکَلْتُهَا فَتَحَوَّلَتْ مَاءً فِی صُلْبِی ثُمَّ وَاقَعْتُ خَدِیجَةَ فَحَمَلَتْ بِفَاطِمَةَ فَأَنَا أَشَمُّ مِنْهَا رَائِحَةَ الْجَنَّةِ.
ترجمه : از جابر بن عبد اللَّه، وى مىگوید: به رسول خدا عرض شد:
یا رسول اللَّه، چرا شما دهان و صورت فاطمه را بوسه زده و ملازم او بوده و وى را به خود نزدیک نموده و در حقّش ملاطفت و مهربانى به حدّى مىکنید که در حقّ دختران دیگرتان نمىنمایید؟ حضرت فرمودند: جبرئیل علیه السّلام سیبى از سیبهاى بهشت برایم آورد من آن را خورده، سیب در صلب من به آب حیات یعنى نطفه مبدّل شد سپس با خدیجه خاتون سلام اللَّه علیها مواقعه نموده، وى به فاطمه علیها سلام اللَّه باردار شد لذا از فاطمه بوى بهشت استشمام مىکنم از این جهت است که او را بوسیده و ملازمش هستم.
در این روایت چندین نکته میباشد:
✔️اول؛ در بیانات گذشته هم بیان شد که اکثر و به طور اتفاق در همه روایات صرف بوسه پیامبر ذکر شده است
☑️دوم: در کتب دیگر این روایت ذکر شده و بجای کلمه {تلثم/ بوسه بر دهان} کلمه {تُقَبِّلُ / بوسه} بیان شده است. مثلاً در کتاب دلائل الامامه همین روایت چنین نقل شده است:
أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ (عَلَیْهِ السَّلَامُ)، عَنْ جَابِرِ ابْنِ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ: قِیلَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ، إِنَّکَ تُقَبِّلُ فَاطِمَةَ وَ تَلْزَمُهَا وَ تُدْنِیهَا مِنْکَ، وَ تَفْعَلُ بِهَا مَا لَا تَفْعَلُهُ بِأَحَدٍ مِنْ بَنَاتِکَ!
ترجمه : از جابر بن عبد اللَّه، وى مىگوید: به رسول خدا عرض شد:
یا رسول اللَّه، چرا شما فاطمه را بوسه زده و ملازم او بوده و وى را به خود نزدیک نموده و در حقّش ملاطفت و مهربانى به حدّى مىکنید که در حقّ دختران دیگرتان نمىنمایید؟
چانکه در روایت بالا دیده میشود کلمه (تُقَبِّلُ / بوسه) ذکر شده وذکری از بوسه بر دهان نیست؛ لذا نمیتوان به واژه (تلثم) که در کتاب علل الشرائع آمده تکیه نمود، در نتیجه تنها به همان حد واژگان یقینی یعنی (تقبیل) که صرف بوسه است باید اکتفا شود. هرچند که برای معنای «تلثم» نیز صرف بوسه هم ذکر شده است؛ لکن برای آنکه هیچ گونه شبهه ای از سوی نواصب باقی نباشد، این نکات ذکر شده است.
♻️روایاتی که در اهل سنت ذکر شده:
🖌 بیشتر نقل های روایی که صحبت از بوسه بر دهان یا زبان در دهان ذکر شده از اهل سنت میباشد مانند:
❌عن عائشة قالت قلت یا رسول الله مالک إذا جاءت فاطمة قبلتها حتى تجعل لسانک فی فیها کله کأنک ترید أن تلعقها عسلا؟! قال نعم یا عائشة إنی لما أسرى بی إلى السماء أدخلنی جبریل الجنة فناولنی منها تفاحة فأکلتها فصارت نطفة فی صلبی فلما نزلت واقعت خدیجة ففاطمة من تلک النطفة وهی حوراء أنسیة کلما اسشتقت إلى الجنة قبلتها
♨️ترجمه: عایشه گوید: گفتم یا رسوال الله زمانیکه فاطمه نزد تو می آید بوسه بر او میزنی تا جائی که زبان ات را در دهان او می نهی...
📚ینابع الموده قندوزی ج2 ص131
این نوع روایات بیشتر در اهل سنت میباشد که البته مربوط به آنان است لکن این نوع احادیث دارای چند اشکال است:
1️⃣ در بعضی روایت صرف تقبیل(بوسه) آمده و چیزی از بوسه بر دهان و غیره نیامده است.
2️⃣ در بعضی روایات بجای (فم/ دهان) کلمه (نحر/ بالای سینه) آمده مانند:
‼️ عن عائشة أن النبی ص کان یقبل نحر فاطمة و یشمه .
💠ترجمه: عایشه گوید: پیامبر بوسه بر بالای سینه فاطمه میداد و آن را میبوئید.
👈و این نوع بوسه کاملا در بین ایرانیان سنتی حداقل برای نویسنده این سطور مشهود است.( در گذشته پدران و پدر بزرگان برای انکه حیا حفظ شود و بوسه به صورت دختران نزنند ؛ بالای سینه دختر را بوسه میزدند.) 👉
3️⃣بزرگان اهل سنت تمامی این نوع روایات را جعلی و دروغ خوانده اند بطوری که ذهبی عالم بزرگ اهل سنت و ابن جوزی و بقیه علمای اهل سنت شکی در جعلی بودن این نوع روایات ندارند.
🚫مثلا ابن جوزی از علمای قرن هفتم چنین گوید:
هذا حدیث موضوع لا یشک المبتدئ فی العلم فی وضعه فکیف بالمتبحر .
انظر إلى اختلاف ألفاظ هذا الحدیث وتخلیط الرواة فیه وذکرهم أنه کان یدخل لسانه فی فیها محال لا وجه له، لأنه إنما رأته عائشة على ما زعموه یفعل هذا بعد دخوله بعائشة، وقد کان لفاطمة یومئذ من العمر نحو من عشرین سنة، ومثل هذا لا یفعله إلا الزوج ، ولا یجوز للأب فکافأ الله من دس هذه القبائح من المنقولات.
ترجمه : این نوع احادیث قطعا جعلی است و این پوشیده برای فردی که مبتدی در علم حدیث باشد نیست چه رسد به فردی که متبحر در این فن است
در ادامه چنین میگوید:
نگاه کن به اختلاف الفاظی که در این روایت آمده و تخلیطی که راویان داشته اند؛ 👈یقیناً تعبیری که در شان پیامبر نموده اند که زبان در دهان آن می گذاشته قطعاً محال میباشد وهیچگونه توجیه پذیر نیست👉 ... چرا که چنین عملی را کسی نمیکند مگر شوهر و این عمل برای پدر جایز نیست و خداوند عذاب کند کسی را که چنین روایت قبیح را وارد کرده است.
📚الموضوعات ابن جوزی ج1 ص413
📚تنزیه التشریع المرفوعه عن الخبار الشنیعه الموضوعه ص 409
📚میزان الاعتدلال ذهبی ج2ص 518
✅ نتیجه: روایاتی که در اهل سنت در مورد بوسه بر دهان و یا زبان در دهان آمده، جدای از اختلاف الفاظ و ناهمگونی در عبارات که همانند شیعه است، توسط علمای اهل سنت هم مورد طعن و جعل قرار گرفته شده و نزد انان نیز مقبول نیست.
👈البته ناگفته نماند طبق آنچه گذشت گفته شد در عمده روایات صرف بوسه ذکر شده و حتی عائشه نحوه بوسه را بیان کرده است. برای همین تا زمانی که روایت قابل توجیه قوت داری است، لزومی ندارد روایات را جعلی بدانیم؛ به خصوص که در شیعه بدون در نظر گرفتن دو روایت که بحث آن انجام گرفت، همگی روایات دارای سبک واحدی هستند و شبهه ایی بر انان وارد نیست.
2) بوسیدن پیامبر بین سینه و قرار دادن صورت ما بین سینه های
تا بحال بوسه بر لبان یا زبان در دهان بررسی شد. اینک به مسئله 👈بوسیدن بین سینه و قرار دادن صورت ما بین سینه ها توسط پیامبر ص 👉 پرداخته می شود. از جمله روایاتی که بدان استناد شد چنین است:
وَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع کَانَ النَّبِیُّ ص لَا یَنَامُ لَیْلَتَهُ حَتَّى یَضَعَ وَجْهَهُ بَیْنَ ثَدْیَیْ فَاطِمَةَ عَلَیْهَا السَّلَامُ.
از امام جعفر صادق ع فرمود: پیامبر اسلام صلى اللَّه علیه و آله هیچ شبى نمیخوابید مگر اینکه صورت مبارک خود را در میان پستانهاى فاطمه اطهر میگذاشت.
🌐 پیامبری که در قرآن الگوی برای تمامی انسان ها است و سخنان او تماماً وحی است و چیزی از او بی جهت بیان نمی شود. چطور ممکن است چنین عمل شنیعی را به او نسبت داد؟ 👈 آن هم دختری که همتای او نه زائیده شده و نه زاده خواهد شد؛ 👉 در حالیکه چنین عملی بشدت مورد نهی اهل بیت ایشان واقع شده است. چنانکه در حدیثی چنین حکایت شده:
♨️ مهزمٍ قَالَ: کُنَّا نُزُولًا بِالْمَدِینَةِ وَ کَانَتْ جَارِیَةٌ لِصَاحِبِ الْمَنْزِلِ تُعْجِبُنِی وَ إِنِّی أَتَیْتُ الْبَابَ فَاسْتَفْتَحْتُ فَفَتَحَتْ لِیَ الْجَارِیَةُ فَغَمَزْتُ ثَدْیَهَا فَلَمَّا کَانَ مِنَ الْغَدِ دَخَلْتُ عَلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ یَا مِهْزَمُ أَیْنَ کَانَ أَقْصَى أَثَرِکَ الْیَوْمَ فَقُلْتُ لَهُ مَا بَرِحْتُ الْمَسْجِدَ فَقَالَ أَ مَا تَعْلَمُ أَنَّ أَمْرَنَا هَذَا لَا یُنَالُ إِلَّا بِالْوَرَعِ.
مهزم گفت در مدینه منزل شخصى مى نشستم که دخترى داشت من از او خوشم مى آمد. یک شب در زدم همین که درب را باز کرد سینه هایش را مالیدم. فردا صبح که خدمت حضرت صادق رسیدم فرمود آخرین کارى که دیروز انجام دادى چه بود؟ گفتم من در مسجد بودم. فرمود مگر نمیدانى بدوستى و ولایت ما خانواده نمیرسد کسى که ورع و پرهیزگارى نداشته باشد.
📚بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد صلى الله علیهم، ج1، ص: 243
🚫امام صادق که الگوی تمام بشریت است این عمل شنیع را خارج از ولایتی که رسول خدا به او داده میداند؛ چه رسد که الگوی خود آن حضرت ع، یعنی پیامبر گرامی اسلام است! قطعاً کسی که چنین برداشتی از عمل پیامبر نماید خودش را در وادی جهالت نهاده است.
اما جدای از ضعف سند و حتی نبود سند در این دسته از روایات (بوسه مابین سینه)، میتوان تمام این احادیث را به چند وجه جواب داد:
1️- مصادر روایات
این روایات در هیچ از یک مصادر و کتب اولیه شیعه ذکر نشده و اولین کتابی که چنین احادیثی را وارد نمود مناقب ابن شهر آشوب وکشف الغمه اربلی در قرن 6 و7 است؛ مضافاً بر آن مرحوم اربلی روایات خود را از ابی اسحاق الثعلبی سنی نقل نموده و سند روایت را در چند روایت قبل اینگونه بیان دارد:
✡️و نَقَلْتُ مِنْ کِتَابِ لِأَبِی إِسْحَاقَ الثَّعْلَبِیِّ عَنْ مُجَاهِد
↩️ترجمه: نقل نموده ام از کتاب ثعلبی از مجاهد.
💯 در ادامه روایت حذیفه را آورده است:
✝️ و عَنْ حُذَیْفَةَ قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا یَنَامُ حَتَّى یُقَبِّلَ عَرْضَ وَجْنَةِ فَاطِمَةَ ع أَوْ بَیْنَ ثَدْیَیْهَا.
💢ترجمه: رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم نمى خوابید تا اینکه صورت فاطمه را مىبوسید و سرش را بر سینه فاطمه مىگذارد.
👈با این وجود شکی باقی نمی ماند که این نوع روایات از منابع اهل سنت در شیعه راه پیدا کرده است.👉 به ویژه انکه این دو کتب از منابع اهل سنت بسیار روایات در کتب خود ذکر نمودند.
2 - پیش فرض گرفتن سن بلوغ:
🔴در هیچ یک از روایات، دلالتی بر بالغ بودن حضرت زهرا ندارد و اگر در متن روایات دقت شود میتوان فهمید که این نوع تکریم هایی که پیامبر به فاطمه زهرا سلام علیها نشان میدهد، در دوران طفولیت حضرت زهرا بوده است. چنانکه در متن روایت چنین آمده است:
🌀 👈لَا یَنَامُ لَیْلَتَه (پیامبر شبی را نمیخوابید تا اینکه بوسه بین سینه یا صورت آن حضرت میزد)👉 که از دو حال این حدیث خارج نبوده است:
💠 الف) حضرت زهرا ازدواج ننمود و در خانه پیامبر زندگی میکرد و پیامبر نیز شبانه چنین دوستی را که هرپدری نسبت به فرزند خردسال خود دارد انجام می نمود. در اینصورت قطعا حضرت زهرا به بلوغ نرسید بود، زیرا ایشان در سن 9 سالگی ازدواج کرده است و قبل از آن نیز حد بلوغ را نگذرانده بود تا اشکال بر پیامبر وارد شود.
❌ب) ازدواج نمود و در اواخر شب همیشه پیامبر به خانه حضرت زهرا می آمد و جلو مولا علی و حسنین چنین کارهایی را انجام می نمود. این نوع برداشت واقعا دور از ذهن است به طوری که پیامبر فقط صرف آمدنش برای آنست که صورت در بین سینه ها قرار دهد و آن را هم ببوسد؛ آن هم هنگام خواب و جالب تر از آن اینست که کسی پِی به چنین غرضی که امروزه بعد از 1400 سال ملحدین برده اند نبرد.
✔️ قطعا حالت اول با عقل بسیار سازگاری دارد و موید آن در روایات شیعه نیز بسیار زیاد است که پیامبر (در دوران کودکی و خردسالی ) به چهار تن آلـ عبا(علی،فاطمه،حسن،حسین) بسیار محبت و دوستی عجیبی می نمود، بطوری که چنین محبتی را با کسی نداشت و این در کتب روایی و نقلی بسیار مشهود است.
🔻مثلاً در نهج البلاغه ، علی (ع) در چگونگی محبت پیامبر به آن حضرت چنین فرمود:
َ قَدْ عَلِمْتُمْ مَوْضِعِی مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص بِالْقَرَابَةِ الْقَرِیبَةِ وَ الْمَنْزِلَةِ الْخَصِیصَةِ وَضَعَنِی فِی حِجْرِهِ وَ أَنَا وَلَدٌ یَضُمُّنِی إِلَى صَدْرِهِ وَ یَکْنُفُنِی فِی فِرَاشِهِ وَ یُمِسُّنِی جَسَدَهُ وَ یُشِمُّنِی عَرْفَهُ وَ کَانَ یَمْضَغُ الشَّیْءَ ثُمَّ یُلْقِمُنِیهِ
📕نهج البلاغه خطبه192ص300
واقعا این نوع اکرام پیامبر به علی (ع) غیر از آن است که جایگاه ومنزلت حضرت علی را متمایز با دیگران میدانست طوری که علی (ع) هم بر چنین عملی مباحات میکند . آن وقت یک عده که فکر شان متباهی گشته ، به کجا ها می اندیشند ، در حالیکه پیامبر خدا برئ از این اعمال است و حتی در جای دیگر نهج البلاغه؛ علی (ع) از پاکیزگی پیامبر خدا از هرگونه پلیدی چنین میفرماید:
حَتَّى بَعَثَ اللَّهُ مُحَمَّداً ص شَهِیداً وَ بَشِیراً وَ نَذِیراً خَیْرَ الْبَرِیَّةِ طِفْلًا وَ أَنْجَبَهَا کَهْلًا وَ أَطْهَرَ الْمُطَهَّرِینَ شِیمَةً وَ أَجْوَدَ الْمُسْتَمْطَرِینَ دِیمَة
روایات دیگری نیز وجود دارد که پیامبر در زمان کودکی اهل بیت بسیار آنان را محبت مینمود و جنین محبتی را با غیر انان نداشته است.
3️⃣ معنای بین ثدی
✅ ثدی در لغت به معنای پستان اعم از مرد وزن میباشد لکن در مواقعی، اگر کلماتی در کنار کلمات دیگر بیاید معنای دیگری میدهند که باید دقت شود.
👍🏻 زمانی که کلمه {بین) به ثدی اضافه میشود در عرف گستره آن در بدن بیشتر میشود که دیگر فقط اشاره به وسط سینه نیست بلکه میتواند فضای بالا وسط سینه اشاره کند که در زبان عرب به آن (صدر یا نحر ) میگویند.👉 لذا اگر بوسه ایی هم اتفاق افتاده باشد هرگز به معنای بوسه به وسط سینه نبوده بلکه میتواند بر بالای سینه چنین اشاره شده باشد.❌❌ اگرچه این مطلب عرفی است و چنین برداشتی از عرف طبق تصور نویسنده این سطور وجود دارد.
🌐اما از این هم بگذریم، جالب انکه در بعضی از روایت ها چنین آمده است:
🔰کان النبیّ صلى اللّه علیه و آله و سلم لا ینام دون أن یقبّل فاطمة بین عینیها
ترجمه : پیامبر نمی خوابید مگر آنکه👈 بوسه بر پیشانی فاطمه میزد👉
📗عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال (مستدرک سیدة النساء إلى الإمام الجواد، ج11-قسم-1-فاطمةس، ص: 182
از این رو، معضلات این روایات در کنار ضعف شدید سند، اختلاف مضمون هم باید به آن اضافه نمود.
4️⃣ توهم برهنگی حضرت زهرا س
▫️اگر فرض بر بالغ بودن آن حضرت هم گذاشته شود؛ از کجای این نوع روایات برهنگی آن حضرت وبوسه پیامبر در آن حالت را برداشت نموده اند؟! واضح است که چنین برداشتی کاملاً غلط است و بوسه پدر ولو آنکه بر سینه باشد در صورتی که فرزند مستور و پوشیده باشد، قبیح نیست.
👈آخرین نکته:
🔸پیامبری که در قرآن به آن چنین اشاره شده که {ما ضَلَ صاحِبُکُمْ وَ ما غَوى/ هرگز دوست شما [محمّد «ص»] منحرف نشده و مقصد را گم نکرده است}
و آیاتی از این قبیل، هرگز در او خُلق رذیله ای داخل نمی شود.
🔸آن هم وقتی که نبی اکرم ص در فضای آلوده جاهلی هرگز دامن به این گناهان نیالوده، و بی شک اگر چنین می بود، مشرکان آن را علم می کردند، اما نه تنها این نبود، که بر عکس ایشان را به امانت و پاکی می شناختند،
🔸با این وجود نبی اکرم تا سنین بالا (حدود 50) تنها همسرشان خدیجه سلام الله علیها بود، که بسیاری ایشان را مسن تر از رسول اکرم ص می دانند.
🔸و باز چگونه ایشان در آن سنین نه تنها اقبالی به ولنگاری جامعه جاهلی نداشت، بلکه از جانب پروردگار عالم، قوانین بسیار در راستای حجاب و عفاف و تحکیم خانواده تشریع نمود.
❓به راستی چگونه می توان پذیرفت چنین انسان والا مقامی در کهنسالی اهل مسائل آلوده نسبت به فرزند گردیده باشد؟!! آن هم که وقتی در کنار فاطمه (س) دختران دیگری داشته، و برای فرد شهوتران فرقی میان دختران نیست. لکن همه می دانند محبت بسیار پدر به یک فرزند معنایی جز صمیمیت و مسرت بیشتر نسبت به فرزندان دیگر ندارد. و درنگاه پدر آن فرزند جایگاه دیگری دارد 👌و اگر انصاف در نظر گرفته شود، غیر از این معنا به ذهن نمی آید؛ مگر آنکه مشکل از ذهن افراد پورنوگرا باشد. و این هم به این جهت است که پیامبر ص، عظمت و بزرگی این شاهزاده بانو را با محبت نمودن به همگان معرفی نمایدو شان و جایگاه وی را روشن نماید. چراکه محبت زیاد پیامبر به فردی خود دارای امتیاز بزرگ و فضیلت بین مسلمین است.