پاسخ شیعه به ملحدان

این وبلاک فقط در نقد کانالها و سایتهای الحادی افتتاح شده است

پاسخ شیعه به ملحدان

این وبلاک فقط در نقد کانالها و سایتهای الحادی افتتاح شده است

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

قریظه

ایا پسر امام علی محمد حنفیه زنا کرد؟

برداشتی بی اساس از توهین امام باقر به علی ع

بررسی روایات بوسه پیامبر بر حضرت زهرا (س)

علی ع دابه فی الارض است

ماجرای امام حسن و تدلیس کافران

علی(ع) هرگز شراب ننوشید

ایا جنگی بین پیامبر و مردم بحرین رخ داد

شاهان هخامنشی بی اعتماد به پزشکان ایرانی!

ایا فاطمه دختر پیامبر است

امام حسین و ارینب(بررسی کامل)

ایا قلب مرکز تفکر است

ادعای ملحدان مبنی بر تحریف آیات مربوط به ذو القرنین توسط مفسران

مادر امام زمان

منازعه بین علی و فاطمه س ( بررسی جامع)

ازدواج علی با دختر ابوجهل (بررسی جامع)

نا رضایتی حضرت زهرا از ازدواج با علی

منافق و عمل به ظاهر

‼️فتوحات و پاسخی سطحی از سوی اسلام ستیزان

بررسی جامع نقصان عقل بودن زنان

عبدالله بن ابی سرح و بشری بودن قران

ایا همه زنان شر هستند

اعتبار کتب تاریخی

ایرانیان چگونه اسلام اوردند

کثیر المطلاق بودن امام حسن

سگ بازی امام حسین

قیاس بین جنگ عاشورائیان ونبرد بدر وخیبر

خورشید پرستی ایرانیان

تصاحب امام حسین از کاروان یزید

غیرتمندی امام نسبت به صیغه خویشان

💠شبهه ای که دائما در کانالها و سایتهای الحادی نشر داده میشود نارضایتی حضرت زهرا از ازدواج با علی ع میباشد تا اسوه گری این دو هما را خدشه دار کنند.
اما قبل از پرداختن به جواب نخست احادیثی که به ظاهر نارضایتی برداشت میشود و در کتب شیعه و سنی نقل شده را باید بیان نمود و سپس به تبیین بحث پرداخته شود.


💯با بررسی احادیثی که در ظاهر بر نارضایتی دلالت دارند نوعا مضمون آنان بدین صورت وارد شده که پیامبر حضرت زهرا را در حین عروسی گریان مشاهده نمود که در عده ای از روایات به همین گریه تنها اشاره شده است.
 
اما در تعدادی دیگر پس از علت جویی پیامبر از ایشان، جهات گریه خود را یا ناشی از فقر و عدم تمکن مالی علی ع دانسته و یا ناراحتی خود را از مهراندکی که پیامبر برای او در نظر گرفته بود ابراز نمود است؛ که این گونه از احادیث بدین وجه واقعاً دور از منزلت بانویی میباشد که اسوه والگوی جهانیان است.

📗الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏5، ص378
📒 الأمالی للطوسی، ص: 40
📕کشف الغمة فی معرفة الأئمة (ط - القدیمة)، ج‏1، ص: 367
📘 البدایةوالنهایة،ج‏7،ص:342

البته در یک نقل مذمت وار سبب گریه حضرت ظاهر نامناسب و شمایل ناپسند حضرت علی ع بیان گردیده است.

مَا حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ رَفَعَهُ قَالَ‏ کَانَتْ فَاطِمَةُ ع لَا یَذْکُرُهَا أَحَدٌ لِرَسُولِ اللَّهِ ص إِلَّا أَعْرَضَ عَنْهُ حَتَّى أَیِسَ النَّاسُ مِنْهَا، فَلَمَّا أَرَادَ أَنْ یُزَوِّجَهَا مِنْ عَلِیٍّ أَسَرَّ إِلَیْهَا، فَقَالَتْ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَنْتَ أَوْلَى بِمَا تَرَى- غَیْرَ أَنَّ نِسَاءَ قُرَیْشٍ‏ تُحَدِّثُنِی عَنْهُ أَنَّهُ رَجُلٌ دَحْدَاحُ الْبَطْنِ- طَوِیلُ الذِّرَاعَیْنِ ضَخْمُ الْکَرَادِیسِ- أَنْزَعُ عَظِیمُ الْعَیْنَیْنِ لِمَنْکِبَیْهِ مُشَاشاً کَمُشَاشِ الْبَعِیرِ- ضَاحِکُ السِّنِّ لَا مَالَ لَهُ، فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اللَّهِ ص: یَا فَاطِمَة .

ترجمه:

احدى براى خواستگارى حضرت فاطمه نزد رسول خدا نمیرفت مگر اینکه آن بزرگوار از او اعراض میکرد کار بجائى رسید که مردم عموما از فاطمه اطهر مأیوس شدند.وقتى رسول خدا در نظر گرفت که حضرت فاطمه را براى حضرت على تزویج نماید و با فاطمه اطهر در این باره مشورت کرد زهراى اطهر گفت: پدر جان! تو راجع باین موضوع بر خود من مقدم هستى، ولى در عین حال زنان قریش میگویند: على شکم بزرگى دارد، ساق دستهایش طولانى، بند استخوانهایش ضخیم، جلو سرش مو ندارد، چشمان بزرگى دارد، دائما خنده به لب دارد، مال و ثروتى ندارد.


📗 تفسیر القمی، ج‏2، ص: 336

این جهت گریه (شمایل نامناسب) علاوه بر آنکه ضعف سند جدی دارد و طبقات راویانش معلوم نیست، از معصوم نیز گزارش نشده است. و تنها درکتاب تفسیر منسوب به قمی آمده و با روایات دیگر تعارض دارد و یا توصیف احادیث دیگر که دلالت بر حسن ظاهر و نیکرویی شمایل آن حضرت داشته نمی سازد؛ به گونه ای که ایشان به زیبایی یوسف پیامبر توصیف شده است.


حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ الْوَلِیدِ رِضْوَانُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ مَتِّیلٍ الدَّقَّاقُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَیْنِ بْنِ أَبِی الْخَطَّابِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سِنَانٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ سُلَیْمَانَ النَّهْدِیِّ قَالَ حَدَّثَنَا ثَابِتُ بْنُ دِینَارٍ الثُّمَالِیُّ عَنْ سَیِّدِ الْعَابِدِینَ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ أَبِیهِ ع قَالَ: نَظَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص ذَاتَ یَوْمٍ إِلَى عَلِیٍّ ع وَ قَدْ أَقْبَلَ وَ حَوْلَهُ جَمَاعَةٌ مِنْ أَصْحَابِهِ فَقَالَ مَنْ أَرَادَ أَنْ یَنْظُرَ إِلَى یُوسُفَ فِی جَمَالِهِ وَ إِلَى إِبْرَاهِیمَ فِی سَخَائِهِ وَ إِلَى سُلَیْمَانَ فِی بَهْجَتِهِ وَ إِلَى دَاوُدَ فِی قُوَّتِهِ فَلْیَنْظُرْ إِلَى هَذَا.

ترجمه: یک روز رسول خدا (ص) بعلى (ع) که نزد او میامد نگریست و به جمعى که در دورش بودند فرمود هر که خواهد به جمال یوسف و سیماى ابراهیم و بهجت سلیمان و حکمت داود نگرد باید باین نگاه کند.


📕 الأمالی للصدوق، ص: 659
📒شواهد التنزیل للحاکم الحسکانی، ج 1 ص 137

و در نقلی تعبیر به نیک روی ترینِ مردم شده است.

أنا أبو نعیم نا أبو محمد بن حیان أنا محمد بن سلیمان نا نصر بن علی أنا ابن داود نا مدرک قال رأیت علیا له وفرة وکان من أحسن الناس وجها

📗فضائل أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب لأحمد بن حنبل، ص 90
📒تاریخ مدینة دمشق ج 42 ص 25

✔️با همه این اوصاف، جدای از غرض ورزی ملحدان یکی از آسیب های موجود در حدیث، تقطیع نابجا است؛ که باعث کج فهمی یا نارسایی در مفهوم میشود. این مساله متاسفانه گریبانگیر این احادیث شده است به همین جهت با کاوش در احادیث دیگر و تقریبا اکثر احادیث در این موضوع، روشن میشود که این کلام حضرت زهرا نیست. بلکه نکوهش و شماتت و زخم زبانی است که زنان قریش به ان حضرت میزدند وباعث ایزاء ایشان گردیدند:

أَخْبَرَنِی أَبُو الْحُسَیْنِ مُحَمَّدُ بْنُ الْمُظَفَّرِ الْبَزَّازُ قَالَ حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عِمْرَانَ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ بَشِیرٍ قَالَ حَدَّثَنَا عُبَیْدُ اللَّهِ بْنُ مُوسَى عَنْ قَیْسٍ عَنْ أَبِی هَارُونَ قَالَ: أَتَیْتُ أَبَا سَعِیدٍ الْخُدْرِیَّ رَحِمَهُ اللَّهُ فَقُلْتُ لَهُ هَلْ شَهِدْتَ بَدْراً قَالَ نَعَمْ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ لِفَاطِمَةَ وَ قَدْ جَاءَتْهُ ذَاتَ یَوْمٍ تَبْکِی وَ تَقُولُ یَا رَسُولَ اللَّهِ 👈عیَّرَتْنِی نِسَاءُ قُرَیْشٍ 👉بفَقْرِ عَلِیٍّ فَقَالَ لَهَا النَّبِیُّ ص أَ مَا تَرْضَیْنَ یَا فَاطِمَةُ أَنِّی زَوَّجْتُکِ أَقْدَمَهُمْ سِلْماً وَ أَکْثَرَهُمْ عِلْم
 ابو هرون گوید بملاقات ابو سعید خدرى رفته پرسیدم آیا در کارزار بدر حضور داشته‏اى گفت آرى و بالاخره از شنیده‏هاى خود چنین نقلى کرد روزى فاطمه ع با چشم گریان حضور پیغمبر آمده و میگفت زنان قریش مرا از نداری على ع سرزنش می کنند پیغمبر فرمود به سخن آنان اعتنا نکن زیرا تو را همسرى بزرگوار داده‏ ام که پیش از همه ایمان آورده و علمش از همه زیادتر است‏

📕 الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج‏1، ص: 36
📗 تفسیر القمی، ج‏2، ص: 336
📒الروضة فی فضائل أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب علیهما السلام (لابن شاذان القمی)، ص: 71
📘الأمالی للصدوق، ص439

❌از آنجا که در بعضی از احادیث با تصریح بیشتر نشان میدهد که گریستن حضرت زهرا حتی بخاطر تاثیر پذیری از گفته های #زنان_قریش نبوده، بلکه صرف زخم زبان و شماتت باعث آزردگی ایشان شده، دیگر حرفی برای اثبات اینکه نارضایتی از طرف ایشان در کار نبوده باقی نمی ماند. چنانکه در حدیثی چنین آمده:

کَیْفَ رَأَیْتِ زَوْجَکِ قَالَتْ لَهُ یَا أَبَتِ خَیْرُ زَوْجٍ إِلَّا أَنَّهُ دَخَلَ عَلَیَّ نِسَاءٌ مِنْ قُرَیْشٍ وَ قُلْنَ لِی زَوَّجَکِ رَسُولُ اللَّهِ مِنْ فَقِیرٍ لَا مَالَ لَه‏

فاطمه جان شوهرت را چگونه دیدی؟ فرمود ای پدر علی بهترین شوهر میباشد الا اینکه زنانی از قریش بر من وارد شدند و گفته اند پدرت تو را به همسری فقیری اورده که مالی برای  ان نمیباشد.

📘کشف الغمة فی معرفة الأئمة (ط - القدیمة)، ج‏1، ص: 362

🔍کما که از لفظ «عَیٌَرَ» (دال بر سرزنش و شماتت) نمایان است که ایشان تنها از سرزنش زنان قریش آزرده شدند.


🌐البته گزارش های دیگری رسیده که تأکید بیشتری دارد بر اینکه نارضایتی از ازدواج نبوده بلکه سرزنش و شماتت قریشیان منجر به گریه و رنجش ایشان شده بود.

1️- برخی از نقلها واقعه گریه و ناراحتی حضرت، پس از سالها زندگی مشترک ایشان حکایت دارد:

قَدْ أَقْبَلَتْ وَ هِیَ حَامِلَةُ الْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلَامُ، وَ هِیَ تَبْکِی بُکَاءً شَدِیداً فَاسْتَقْبَلَهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ وَ قَالَ: مَا یُبْکِیکِ؟ لَا أَبْکَى اللَّهُ عَیْنَکِ، ثُمَّ تَنَاوَلَ الْحُسَیْنَ عَلَیْهِ السَّلَامُ مِنْ یَدِهَا. فَقَالَتْ یَا أَبِی، إِنَّ نِسْوَانَ قُرَیْشٍ یُعَیِّرْنَنِی، وَ یَقُلْنَ: زَوَّجَکِ أَبُوکِ بِفَقِیرٍ لَا مَالَ لَهُ.

ترجمه: فاطمه نزدیک شد و حسین ع را در بغل داشت در حالیکه بسیار گریان بود. پیامبر روی به فاطمه آورد و فرمود چرا گریه میکنی؟ ...
فرمود زنان قریش مرا شماتت و سرزنش نمودند و گویند که پدرت تو را به کسی داده که فقیر بوده است.
📕 الروضة فی فضائل أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب ع (لابن شاذان القمی)، ص: 91


2- و در روایاتی دیگر این شماتت و سرزنش خطاب به خود پیامبر بوده و حضرت را بدلیل ازدواج با یک فقیر بازخواست می نمودند:
رُوِیَ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِیِّ قَالَ: لَمَّا زَوَّجَ رَسُولُ اللَّهِ ص فَاطِمَةَ مِنْ عَلِیٍّ ع أَتَاهُ نَاسٌ مِنْ قُرَیْشٍ فَقَالُوا إِنَّکَ زَوَّجْتَ عَلِیّاً بِمَهْرٍ خَسِیسٍ فَقَالَ لَهُمْ مَا أَنَا زَوَّجْتُ عَلِیّا...

از جابر بن عبد اللَّه انصارى نقل است که گفت: چون رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فاطمه علیهما السّلام را به همسرى على علیه السّلام در آورد، جماعتى از قریش نزد آن حضرت آمده اظهار داشتند که دخترت را بعلى بمهریّه اندکى دادى، رسول‏ خدا علیه السلام فرمود: من فاطمه را براى على تزویج نکردم‏ بلکه خدا...

👈البته در این روایت «لفظ ناس» نشانگر اینست که فقط زنان در شماتت وسرزنش تأثیر نداشته اند بلکه مردان هم روی به چنین کار ناپسند و شنیع آورده بودند.

📗 من لا یحضره الفقیه، ج‏3، ص: 401
📒الأمالی للطوسی، ص: 257
📕ابن عساکر ج42 ص127

✔️ دو گزارش فوق نشان میدهد نه تنها نارضایتی در چنین امر بزرگی نبود و حتی حضرت از آنان تاثیر نپذیرفت بلکه مردمان قریش پا فراتر نهادند و جرات این را پیدا کردند که در این عمل ناخوشایند ومذموم، خود پیامبر را هم مورد عتاب و سرزنش قرار دهند و این عمل نسبت به حضرت زهرا پس سالیان متوالی باز هم ادامه داشته است.

⁉️اما ماجرا و علل سرزنش مردمان قریش ازچه قرار بود؟

1- فخرورزی زنان قریش: یکی از صفات نکوهیده در قریشیان فخر ورزی ثروتمندان و بزرگان نسبت به کسانی که تنگدست و تهیدست بودند میباشد و اگر کسی دختری به انان میداد او را مورد شماتت و سرزنش قرار میدادند چنانکه برای مادر ایشان خدیجه کبری هنگام ازدواج با پیامبر چنین رفتار ناشایست را انجام دادند.

در گزارشی مفضل بن عمر گوید به امام صادق (ع) عرض کردم تولد فاطمه (ع) چگونه بوده است؟ فرمود چون خدیجه برسول خدا شوهر کرد زنان او را ترک کردند و نزد او نرفتند و بر او سلام ندادند و نگذاشتند زنى نزد او رود... خدیجه همیشه بر این حال بود تا زائیدنش رسید و دنبال زنان قریش و بنى هاشم فرستاد که از من چون زنان دیگر پذیرائى کنید. جوابش دادند که با محمد یتیم ابى طالب، فقیری که مالی برای او نیست ازدواج نمودی به همین علت ما نخواهیم آمد و پذیرایی نمیکنیم، که این رفتار باعث اندوهگین شدن خدیجه گشت.
 
📗الأمالی للصدوق، ص: 593

2️- حسادت خواستگاران: هنگامی که حضرت زهرا به سن بلوغ رسید مردان و بزرگان قریش برای ازدواج با ایشان، ان حضرت را خواستگاری نموده به گونه ای که هریک برای مهر ایشان مهریه سنگین قرار می دادند.

📘کشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج‏1، ص: 353
📕مناقب آل أبی طالب ع (لابن شهرآشوب)، ج‏3، ص: 345

اما علاوه بر میل باطنی پیامبر با نظر زهرا س، با نارضایتی حضرت زهرا مواجه شدند (فرایت الکراهة فی وجهها) و سر انجام علی ع با ایشان ازدواج نمود، که این امر موجب شد برای مردان قریش سنگین تمام شود و نزد پیامبر بیایند و حضرت را مورد سرزنش و بازخواست قرار دهند که انگیزه ترجیح علی ع که فقیر است نسبت به افرادی که داری ثروت و جایگاه بودند چه بوده است.

📒الأمالی للطوسی، ص: 39


بیانی که مردان بازخواست نمودند در روایتی چنین ذکر شده:

حَدَّثَنَا أَبُو مُحَمَّدٍ جَعْفَرُ بْنُ النُّعَیْمِ الشَّاذَانِیُّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِیسَ  حَدَّثَنَا إِبْرَاهِیمُ بْنُ هَاشِمٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَعْبَدٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیٍّ ع قَالَ: قَالَ لِی رَسُولُ اللَّهِ ص یَا عَلِیُّ لَقَدْ عَاتَبَتْنِی رِجَالٌ مِنْ قُرَیْشٍ فِی أَمْرِ فَاطِمَةَ وَ قَالُوا  خَطَبْنَاهَا إِلَیْکَ فَمَنَعْتَنَا وَ تَزَوَّجْتَ عَلِیّاً  فَقُلْتُ لَهُمْ وَ اللَّهِ مَا أَنَا مَنَعْتُکُمْ وَ زَوَّجْتُهُ بَلِ اللَّهُ تَعَالَى مَنَعَکُمْ وَ زَوَّجَهُ فَهَبَطَ عَلَیَّ جَبْرَئِیلُ ع فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ یَقُولُ لَوْ لَمْ أَخْلُقْ عَلِیّاً ع لَمَا کَانَ لِفَاطِمَةَ ابْنَتِکَ کُفْوٌ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ آدَمُ فَمَنْ دُون

ترجمه: جناب على بن موسى الرضا (ع) از پدر بزرگوارش و او از پدران خود و آنها از على بن ابى طالب (ع) روایت میکنند که آن جناب فرمود رسول خدا (ص) بمن فرمود یا على چند نفر از قریش مرا ملامت کردند در امر فاطمه و مرا مؤاخذه کردند و گفتند که ما نزد تو فاطمه را خواستگاری نمودیم و تو ما را منع کردی و او را به على تزویج کردى

من در جواب آنها گفتم که سوگند بخداوند که من شما را منع نکردم و به على تزویج نکردم بلکه خدا شما را منع کرد و او علی را به فاطمه تزویج نمود پس جبرئیل بر من نازل شد و گفت یا محمد خداوند میفرماید که اگر على را نیافریده بودم هر آینه بر روى زمین از براى دختر تو فاطمه کفو و هم شأنى نبود نه از آدمى و نه از غیر آن

📙عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏1، ص: 225


✅ شواهد متقنی را که در معنای این اخبار آوردیم با هجویات ملحدان مقایسه نمائید. هم چنین اگر انسانیت و حقوق بشری که پیامبر نسبت به فقراء رعایت نموده با دیدگاه تمسخر آمیز ملحدان نسبت به ازدواج با یک فقیر مقایسه گردد روشن میشود کدام دغدغه حقوق بشر را دارند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی