پاسخ شیعه به ملحدان

این وبلاک فقط در نقد کانالها و سایتهای الحادی افتتاح شده است

پاسخ شیعه به ملحدان

این وبلاک فقط در نقد کانالها و سایتهای الحادی افتتاح شده است

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

❌نمونه ای از جعل و تحریف چهره سر شناس ملحد

فردی که از شخصیت های مورد علاقه ملحدان داخلی است، در کتاب پر مغالطه خود چنین بر رسول خدا ص افترا بسته، و بی محابا آن را به گزارش تاریخ طبری نسبت داده است:

«الله به شما اجازه داده است، زنهای خود را در اتاق های جداگانه زندانی کنید و آنها را کتک بزنید، ولی نه تا آن اندازه شدید که کتک خوردن به مرگ آنها بیانجامد. هرگاه آنان را از کاری که سبب شده است شما به آنها کتک بزنید دست برداشته اند، حق دارند از شما درخواست غذا و پوشاک کنند. با زنهای خود با مدارا رفتار کنید زیرا آنها در حکم حیوانات خانگی شما بوده و از خود هیچ ندارند. الله بهره برداری از بدن آنها را برای شما مشروع و مجاز برشمرده است.» (تاریخ طبری، پوشینه 4، برگ 113)


❗️این روایت ادعایی مورد توجه برخی از سایت های اسلام ستیز نیز قرار گرفته است.

✅ اصل خبر در تاریخ طبری (و نیز برخی منابع دیگر) چنین است:
[سنه 10] «حدثنا ابن حمید، قال: حدثنا سلمه، عن ابن إسحاق، عن عبد الله بن ابى نجیح، قال: ثم مضى رسول الله ص على حجه، فأرى الناس مناسکهم، و اعلمهم سنن حجهم، و خطب الناس خطبته التی بین للناس فیها ما بین، فحمد الله و اثنى علیه، ثم قال:
ایها الناس، اسمعوا قولی، فانى لا ادرى لعلى لا القاکم بعد عامی هذا، بهذا الموقف ابدا ایها الناس، ان دماءکم و أموالکم علیکم حرام، الى ان تلقوا ربکم کحرمه یومکم هذا، و حرمه شهرکم هذا، و ستلقون ربکم، فیسألکم عن اعمالکم و قد بلغت، فمن کانت عنده امانه فلیؤدها الى من ائتمنه ...
اما بعد ایها الناس، فان لکم على نسائکم حقا و لهن علیکم حقا، لکم علیهن الا یوطئن فرشکم أحدا تکرهونه، و علیهن الا یأتین بفاحشة مبینه، فان فعلن فان الله اذن لکم ان تهجروهن فی المضاجع، و تضربوهن ضربا غیر مبرح، فان انتهین فلهن رزقهن و کسوتهن بالمعروف و استوصوا بالنساء خیرا، فإنهن عندکم عوان لا یملکن لانفسهن شیئا، و انکم انما اخذتموهن بامانه الله، و استحللتم فروجهن بکلمة الله، فاعقلوا ایها الناس و اسمعوا قولی، فانى قد بلغت و ترکت فیکم ما ان اعتصمتم به فلن تضلوا ابدا، کتاب الله و سنه نبیه.»

🔸حضرت رسول الله ص در حج سال دهم (آخرین حج عمر شریف ایشان) که احکام و مناسک حج را به مردم آموخت، در خطبه ای بعد از حمد و ثنای الهی فرمود:
«ای مردم! سخنم را بشنوید، چراکه من چه می دانم شاید بعد از این سال دیگر شما را هرگز در اینجا ملاقات نکنم! ای مردم براستی که مال و خون شما برای همیشه بر یکدیگر حرام است، و حرمت آن مانند این روزِ شریف و این ماهِ حرام است. و به زودی پروردگارتان را (در روز حساب) ملاقات خواهید کرد. و از اعمالتان که رسیده است، خواهد پرسید. پس هر کس امانتی دارد، آن را ادا نماید...»
 «اما بعد، ای مردم شما بر زنانتان حقی دارید و آن‌ها نیز بر شما حقی دارند. حق شما بر زنانتان چنان است که کسی را که از او بیزارید بر فرش شما ننشانند و مرتکب فحشای آشکار (اثبات پذیر) نشوند و اگر مرتکب شدند خدا به شما اجازه داده که در خوابگاه از آن‌ها دوری کنید و آن‌ها را نه چندان سخت بزنید؛ به نحوی که آسیب جسمی نبینند. اگر دست برداشتند روزی و پوشش [غذا و لباس] آن‌ها را به نیکی بدهید. با زنان به نیکی رفتار کنید؛ چرا که در دست شما گرفتارند و (به طور معمول) از خود چیزی ندارند. و شما آن را به امانت الهی (به همسری) گرفته اید. و دامن ایشان به گفتار الهی بر شما حلال گشته است...»

👌این فراز اخیر یعنی اینکه اگر حقوقی در برابر همسر خود دارید، این به امانت الهی است، و گمان مبرید که در برابر آنان اختیار هر کاری دارید.

⚠️ تحریفات دروغ پرداز از خدا بی خبر نسبت به این روایت شریفه بی شمار است. به عنوان نمونه:
🔺 کافر ضرب زن را آزاد جلوه داده است. در حالی که در روایت در برابر فاحشه آشکار است.
🔺 کافر گفته زن را آن قدر بزنید که نمیرد!!
در حالی که تعبیر روایت «ضرب مبرح» نهی شده.
اما معنای مبرح:
«المبرح بکسر الراء من البرح أی الشدة و الاذى و قد یکون بمعنى الغضب‏»
فی النهایة: برح به: إذا شق علیه، و منه الحدیث «ضربا غیر مبرح» أی غیر شاق.
📕النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، ج‏1، ص: 113
یعنی زدنی که سخت و آسیب باشد، نهی شده است.
🔺 کافر علت مدارا (و به تبع نهی از کشتن زن) را چنین جلوه داده که «چون زن حیوان شماست»
چنین مطلبی اصلاً در روایت نیست و این جعل کافر بی پروا است.
🔺 کافر با غرض ورزی بخش هایی از حدیث را که نمی پسندیده حذف نموده است.

شما را به خدا سوگند خوب بنگرید که چگونه ملحدان احادیث به این زیبایی را کاملاً واژگونه جلوه می دهند.


🔺در مورد کلمه «عوان» که در حدیث زنان به آن وصف شده اند، و کافر آن را به «حیوان شمردن زنان» تحریف نموده است، ما به 18 کتاب لغت مطرح عربی مراجعه کردیم و احتمالات زیر را برای آن یافتیم که بر اساس قرائت کلمه ارائه می شود:
1- عوانٌ
(هر چیز) میانسال، (زنی) که پیشتر همسر داشته، پشتیبان، با تجربه، (جنگ) مکرر،
2- عوانی
خاضع، اسیر، بی یار

👈عموم اهل لغت احتمال اخیر را در مورد حدیث برگزیده اند، یعنی چون زنان نزد شما بی یاور و گرفتارند، به آنها نیکی کنید و وصیت مرا در موردشان رعایت کنید. (استوصوا) و در بعضی از روایات مشابه، به جای «استوصوا...»، «اتقوا الله فی...» آمده، یعنی در مورد زنان از خدا پروا کنید، (و به آنان ظلم ننمایید.)
برای توضیح بیشتر این فراز خوب است که به آخرین وصیت رسول مهربانی در لحظات پایان عمر شریفشان مراجعه شود که به اسناد زیاد و معتبری در منابع شیعه و سنی آمده است.

اما نگاه اسلام به زن
فرازی از وصیت امیر المؤمنین علی علیه السلام (3):

«اللَّهَ اللَّهَ فِی النِّسَاءِ وَ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ فَإِنَّ آخِرَ مَا تَکَلَّمَ بِهِ نَبِیُّکُمْ أَنْ قَالَ أُوصِیکُمْ بِالضَّعِیفَیْنِ النِّسَاءِ وَ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُم‏...»

خدا را، خدا را، در باره زنان و بردگان (در نظر گیرید) که آخرین سخن پیغمبر شما این بود: شما را در باره دو گروه ناتوان توصیه مى‏کنم: زنان و بردگان...

📚 الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏7، ص: 52 به سند صحیح، تحف العقول، ص: 198، نهج البلاغة، نامه 47، تهذیب الأحکام (تحقیق خرسان)، ج‏9، ص: 177، به دو سند، الأمالی (للطوسی)، ص: 522 به سند دیگر.
این معنا در اسناد بسیار دیگری نیز آمده است:

جَعْفَرٌ، عَنْ أَبِیهِ قَالَ: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: اتَّقُوا اللَّهَ، اتَّقُوا اللَّهَ فِی الضَّعِیفَیْنِ: الْیَتِیمَ، وَ الْمَرْأَةَ، فَإِنَّ خِیَارَکُمْ خِیَارُکُمْ لِأَهْلِهِ»
قرب الإسناد (ط - الحدیثة)، ص: 92، الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏5، ص: 511، باب حق المرأة على الزوج، من لا یحضره الفقیه، ج‏3، ص: 392، باب الوصیة بالنساء، الخصال، ج‏1، ص: 37، الأمالی (للطوسی)، ص: 370، [13] مکارم الأخلاق، ص: 218.

👌این روایت شریفه به خوبی نشان می دهد که اگر در برخی از آیات و روایات به تفاوت های جنسیتی و یا برخی جایگاه های پایین دست اشاره شده، نه به خاطر تحقیر افراد است، که به جهت تذکر بر لزوم تعامل شایسته و حمایت از آنان است. حال آنکه با غفلت از این نکته آشکار می بینیم که بخش زیادی از انتقادات به اسلام به ادعای تحقیر اقشار ضعیف در این دین متین است!!

🎁 آیات شریفه در مورد ملاک کرامت انسان و جایگاه #زنان

یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ‏ ذَکَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ‏ (حجرات: 13)

ما شما را از مرد و زن آفریدیم و آنگاه نژادهاى مختلفتان نمودیم؛ تا یک دیگر را بشناسید. [ولى بدانید] که گرامی ترین شما نزد خداوند، پرهیزکارترین شماست.

وَ مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ‏ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ یُرْزَقُونَ فِیها بِغَیْرِ حِسابٍ‏ (مؤمن: 40)

و هر کس از مرد یا زن عمل خوب و شایسته‏اى انجام دهد و مؤمن و معتقد به آنچه خدا فرمان داده است باشد، در بهشت أبدى داخل گردد، و در آنجا از نعمت‏هاى فراوان بیحساب تا آنجا که دلش بخواهد استفاده خواهد نمود.

مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ‏ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً (نحل 16: 97)
هر کس از مرد یا زن که کردار شایسته‏اى انجام دهد، در حالی که مؤمن باشد، او را حیاتی نیکو بخشیم.

🎁 آیات شریفه در برخورد نیکو با زنان

لا یَحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّساءَ کَرْهاً وَ لا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ ما آتَیْتُمُوهُنَّ إِلَّا أَنْ یَأْتِینَ بِفاحِشَةٍ مُبَیِّنَةٍ وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِنْ کَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسى‏ أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ یَجْعَلَ اللَّهُ فیهِ خَیْراً کَثیراً (نساء: 19)

حلال نیست بر شما آنچه را که به همسرانتان در طول زندگى داده‏اید بستانید... و با نیکى با آنان رفتار کنید. پس اگر آنان را خوش نداشتید، چه بسا شما چیزی را خوش نداشته باشید، اما خداوند در آن خیر بسیار قرار داده باشد.

وَ إِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِکُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَ لا تُمْسِکُوهُنَّ ضِراراً لِتَعْتَدُوا وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَه‏... وَ مَتِّعُوهُنَّ عَلَى الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَ عَلَى الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ مَتاعاً بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُحْسِنین ‏ (بقره: 231 و 236)

چون زنان بآخر وقت عدّه رسیدند، آنها را بشایستگى نگاه دارید (رجوع کنید) و یا بشایستگى از آنها جدا شوید. و ایشان را نگاه ندارید که به ایشان ضرری بزنید که تجاوزکار خواهید بود... و به قدر توان (چه توانگر و چه تنگدست) هدیه نیکویی به ایشان بدهید. که این حقی بر نیکوکاران است.

در سوره تحریم نیز آیات مشابهی آمده و زنانی مانند مریم و آسیه الگوی زنان شمرده شده اند.

وَمِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ. (النور: 21)

و از نشانه‏هاى او اینکه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد در این نشانه‏هایى است براى گروهى که تفکّر مى‏کنند!

🌹گوشه ای از روایات معتبر در زمینه تکریم بانوان

محمّد بن یحیی عن احمد بن محمد عَن ابْن محبُوبٍ عَنِ الْعَلَاءِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ أَوْصَانِی جَبْرَئِیلُ ع بِالْمَرْأَةِ حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ لَا یَنْبَغِی‏ طَلَاقُهَا إِلَّا مِنْ فَاحِشَةٍ مُبَیِّنَةٍ.

🔸جدم رسول خدا که صلوات خدا بر او باد مى‏گفت: جبرئیل امین، هماره مرا به رعایت و نیکی خانمها سفارش مى‏نمود تا آن‏حد که تصور کردم طلاق دادن خانمها هرگز روا نخواهد بود، جز با مدلل شدن فحشاء.

📚الکافی، ط - الإسلامیة، ج‏5، ص: 512/ 6، من لا یحضره الفقیه، ج‏1، ص: 52

👌در همین باب (حقوق زن بر مرد در کافی) چند روایت آمده که در آن حتی بخشش (حدیثهای؛۱،۲و۴) و خرده نگرفتن (حدیثِ ۵) از جمله این حقوق شمرده شده است.

عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیم عَنْ أَبِیهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ مِنْ أَخْلَاقِ الْأَنْبِیَاءِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِمْ حُبُّ النِّسَاءِ.

🔸محبت به زنان از اخلاق انبیا است.

📚الکافی، ج‏5، ص: 320/ 1

مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى الْعَطَّارُ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ عُمَرَ بْنِ یَزِیدَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَا أَظُنُّ رَجُلًا یَزْدَادُ فِی الْإِیمَانِ خَیْراً إِلَّا ازْدَادَ حُبّاً لِلنِّسَاءِ.

🔸حضرت ابو عبد اللّه صادق (ع):
تصور نمیکنم کسى در مراحل ایمان، بر خیر و نیکى خود بیفزاید. جز اینکه ۹احساس و محبت او نسبت‏ به همسرانش فزونى یابد.

📚الکافی، ط - الإسلامیة، ج‏5، ص: 321/ ح 2 و ح 5-

علی بن إبراهیم عن أبیه عن صالح بن السندی عن جعفر بن بشیر عن أبان عن عمر
بسنده عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ الْجَعْفَرِیِّ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى عَلَى الْإِنَاثِ أَرْأَفُ‏ مِنْهُ‏ عَلَى‏ الذُّکُورِ وَ مَا مِنْ رَجُلٍ یُدْخِلُ فَرْحَةً عَلَى امْرَأَةٍ بَیْنَهُ وَ بَیْنَهَا حُرْمَةٌ إِلَّا فَرَّحَهُ اللَّهُ تَعَالَى یَوْمَ الْقِیَامَةِ.

🔸از امام رضا ع از رسول خدا ص: خداوند تبارک و تعالی نسبت به زنان مهربان تر از مردان است، و هیچ مردی نیست که زنی را که محرم اوست شاد کند، مگر آنکه خداوند روز قیامت او را شاد کند.

📚 الکافی، الإسلامیة، ج‏6، ص: 6/ 7

عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع‏ فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- فَمَتِّعُوهُنَ‏ وَ سَرِّحُوهُنَ‏ سَراحاً جَمِیلًا قَالَ مَتِّعُوهُنَّ جَمِّلُوهُنَّ مِمَّا قَدَرْتُمْ عَلَیْهِ مِنْ مَعْرُوفٍ فَإِنَّهُنَّ یَرْجِعْنَ بِکَآبَةٍ وَ خَشْیَةٍ وَ هَمٍّ عَظِیمٍ وَ شَمَاتَةٍ مِنْ أَعْدَائِهِنَّ فَإِنَّ اللَّهَ کَرِیمٌ یَسْتَحِی وَ یُحِبُّ أَهْلَ الْحَیَاءِ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ أَشَدُّکُمْ إِکْرَاماً لِحَلَائِلِهِمْ.

🔸 جابر بن یزید جعفى گوید: امام باقر علیه السّلام در معنى این آیه که‏ خدا میفرماید ثُمَّ طَلَّقْتُمُوهُنَّ… فَمَتِّعُوهُنَّ وَ سَرِّحُوهُنَّ سَراحاً جَمِیلًا؛ احزاب: ۴۹
(و چون زنانتان را پیش از اینکه با آنها همبستر شوید طلاق گفتید دیگر حقّ عدّه ندارید که آنان براى شما مدّتى صبر نمایند پس مالى بایشان بپردازید و روانه خانه پدرشان کنید با کمال آراستگى و خرسندى) فرمود؟ با نیکوئى با آنان رفتار کنید بقدر وسع و طاقت مالى خود به آنها بابت متعه (که هدیه ای فراتر از مهریه است) بدهید؛ زیرا با کمال سرشکستگى و رنج و ناراحتى و اندوه بسیار و سرزنش دشمنان به خانه پدران خود باز میگردند، و براستى که خداوند عزّ و جلّ کریم است و حیا مى‏ کند و شخص باحیا را دوست دارد و به راستی که کریمترین شما کسی است که زنانش را گرامی تر دارد.

📚 من لا یحضره الفقیه، ج‏3، ص: 506. تهذیب الأحکام (تحقیق خرسان)، ج‏8، ص: 141

عن الرضا ع قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ أَقْرَبُکُمْ مِنِّی مَجْلِساً یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَحْسَنُکُمْ خُلُقاً وَ خَیْرُکُمْ لِأَهْلِهِ‏
 وَ بِالْإِسْنَادِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ أَحْسَنُ النَّاسِ إِیمَاناً أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً وَ أَلْطَفُهُمْ بِأَهْلِهِ وَ أَنَا أَلْطَفُکُمْ‏ بِأَهْلِی‏

 🔸بهترین مردم از نظر ایمان خوشخوترین و نیک رفتارترین آنان است به خانواده ‏اش، و من از تمام شما نسبت به خانواده‏ ام نیک رفتارتر هستم.

📚 عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏2، ص: 38 (با سه سند) و در همین معنا اسناد متعدد دیگری وجود دارد.

و مانند آن روایت نبوی مشهور «خَیْرُکُمْ خَیْرُکُمْ‏ لِأَهْلِهِ» است.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی