پاسخ شیعه به ملحدان

این وبلاک فقط در نقد کانالها و سایتهای الحادی افتتاح شده است

پاسخ شیعه به ملحدان

این وبلاک فقط در نقد کانالها و سایتهای الحادی افتتاح شده است

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

🚫 مـلحدین که برای پیشبرد اهداف کوتَه نظرانه خود از هرچیزی بهره می گیرند، گاه ضـعف کوچکی در مجموعه بزرگ هزاران روایت دینی را عَلَم نموده اند؛ تا متدینان را خرافه گرا جلوه دهند. که در پاسخ اولاً؛ بسیاری از اشکالات آنان به خاطر کج فهمی و عدم آگاهیِ کافی از متون دینی و تاریخی است.
ثانیاً؛ گزارش های کدام گروه و فرقه دینی یا بی دین صد در صد از اشتباه مصون است؟
مهم برای مُحقِـق این است که شاکله و اصول یک دین و مذهب صحیح و معقول باشد. طبعاً اگر آیینی صحیح باشد، برای در امان ماندن از برخی عقاید و گزارش های نادرست نیز رهیافت صحیحی ارائه می دهد، که طالبان حقیقت می توانند از آن بهره جویند.
روشن است که نباید انتظار عصمت اهل آیین حق را داشت!


🔺یکی از گزارش هایی که ملحدان آن را دستمایه ی استهزای اهل حق کرده اند این خبرِ زیر است:
«قال الصادق (ع) لا یکونُ فی الجنة من البهائم سوى حمارة بلعم بن باعور و ناقة صالح و ذئب یوسف و کلب أهل الکهف. (تفسیر القمی، ج‏2، ص: 33)

❌ ملحدا گفته اند امام معصوم شیعه نمی دانسته که گرگ حضرت یوسف وجود خارجی نداشته، و نمی توانسته داخل در بهشت شود!



✅ پاسخ:

اولاً؛ در رابطه با نقل امام صادق گزارش مشابه دیگری نیز آمده و آن گرگ وارد شده در بهشت، ماجرای دیگری داشته و نشان می دهد که ممکن است در نقل نخست (گرگ یوسف) سهوی روی داده باشد و کلمه یوسف اضافه شده باشد:

✂️«عن أبی الحسن الرضا علیه السلام انه قال: لا یدخل الجنة من البهائم الا ثلثة:حمارة بلعم، و کلب أصحاب الکهف و الذئب، و کان سبب الذئب انه بعث ملک ظالم رجلا شرطیا لیحشر قوما من المؤمنین و یعذبهم، و کان للشرطی ابن یحبه، فجاء ذئب فأکل ابنه فحزن الشرطی علیه، فأدخل الله ذلک الذئب الجنة لما احزن الشرطی»

(تفسیر القمی، ج‏۱،ص:۲۴۸)

ترجمه: ... دلیل ورود گرگ به جمع بهشتیان این است که پادشاهی ستمگر مأموری را فرستاد تا گروهی از مؤمنین را جمع کرده و آنان را شکنجه دهد؛ اما این مرد مأمور پسری داشت که خیلی مورد علاقه او بود، پس گرگ آمد و پسر او را خورد. مأمورِ پادشاه از این رخ داد بسیار ناراحت شد و خداوند آن گرگ را وارد بهشت کرد برای آنکه باعث شد مأمور پادشاه محزون شود.
(و شاید مانع کار او شد.)
 
👌 اما ملحد هتاک که به امام معصوم (ع) نسبت نادانی می دهد، باید بداند که هر دو گزارش مربوط به نُسَخ برجا مانده از تفسیر منسوب به قمی است، که مؤلف آن دقیقاً شناخته شده نیست.

با این وجود حتی اگر نسبت گزارش نخست (گرگ یوسف) به امام معصوم هم صحیح باشد، باز اشکالی به وجود نمی آید.
زیرا بعضی از روایات نشان می دهد که گرگ حضرت یوسف وجود خارجی داشته است:

📎 «سأله ابن الکواء... عن مکذوب علیه لا من الجن و لا من الإنس فقال ذئب یوسف»
🗞 ترجمه:
ابن کواء از امام علی پرسید: به من خبر بده از کسیکه بر او دروغ بستند در حالی که نه از جن بود و نه از انس و نه از ملائکه و خداوند در قرانش آن را ذکر کرده است؟

امام علیه السلام فرمودند: آن گرگی است که برادران یوسف علیه السلام به او تهمت زدند.

📚الصراط المستقیم إلى مستحقی التقدیم،ج‏۲، ص:۱۸ و
📚 به سند دیگری در علل الشرائع، ج‏۲، ص:۵۹۵ و
📚عیون أخبار الرضا ع،ج‏۱، ص۲۴۴ با عبارات مشابهی.
📚در الإحتجاج للطبرسی،ج‏۲، ص۳۲۹ به طریق دیگر از امام باقر.

از اخبار چنین بر می آید که گرچه گرگ یوسف (ع) را ندَرید، اما برادران او گرگ خاصی را گرفتند و به عنوان قاتل حضرت یوسف نزد حضرت یعقوب آوردند.

و بر آن گرگ دروغ بستند. البته گزارش نخست توضیح نمی دهد که این گرگ چه ویژگی نیکویی داشته است. ولی اگر گزارش دوم (گرگی که فرزند مأمور را درید) نیز صحیح باشد، یعنی گرگ یوسف همان گرگی است که پسر مأمور را خورده؛ یعنی در هر دو ماجرا حضور داشته است.

▪️ اما گزارش های دیگری نیز در منابع شیعه و سنی وجود دارد، که شرایط گرگ داستان حضرت یوسف را بیشتر توضیح می دهد.
ر.ک:
📗الیقین باختصاص مولانا علی علیه السلام بإمرة المؤمنین، ص۴۱۹ و
داستان دیگری در تفسیر منهج الصادقین در در ذیل آیات ۱۷ و ۱۸ به نقل از اهل سنت
و همین‌ جریان‌ را در
📗 «تفسیر أبوالفتوح‌ رازی‌» ج‌۶،ص‌ ۳۵۱ و ۳۵۲
📗 «الدّرّالمنثور» ج‌۴، ص‌۱۰
📗 «تفسیر سورۀ یوسف‌» أبوحامد غزالی‌، ص‌۴۵ تا ص‌۴۷ از طبع‌ سنگی‌ نیز در ذیل‌ آیات سوره یوسف (ع) نقل‌ نموده‌اند.

🔗 «گرگ‌ یوسف‌» در أشعار، مَثَل‌ برای‌ کسی‌ است‌ که‌ متّهم‌ به‌ کاری‌ شده‌ که‌ هرگز آنرا انجام‌ نداده‌ است‌:

والله‌ که‌ چو گرگ‌ یوسفم‌ والله/ بر خیره‌ همی‌ نهند بهتانم‌
(مسعود سعد سلمان‌)

به‌ خون‌ زرق‌ مرا پیرهن‌ بیالودند/ و گرنه‌ پاکتر از گرگ‌ یوسفم‌ ز گناه‌
(انوری‌)

در کوی‌ تو معروفم‌ وَزْ روی‌ تو محروم/ گرگ‌ دهن‌ آلوده‌ و یوسف‌ ندریده‌
(سعدی‌)

📚 «أمثال‌ و حِکم‌ دهخدا» ج‌۳، ص‌۱۳۰۱

متأسفانه شبهه افکن، آن قدر دغلکار و یا نادان است که نمی داند امام صادق (علیه السلام) که بر اساس نصوص بسیار تاریخی از فِرَق مختلف آگاه ترین مردم به قرآن و تفسیر آن بوده است، امکان ندارد که ابتدایی ترین مسائل آن را نداند، حال آنکه کودک خردسال امروزی نیز می داند گرگ حضرت یوسف را نخورد.
پس چگونه جاهلان خرد ستیز در این مسئله ساده به امامِ راستی نسبت تناقض گویی می دهند؟!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی